Huomasin, että edellisestä kirjoituksesta on jo aikaa. Kerron nyt, mitä on tapahtunut kesäkuun puolivälissä olleen BioBlitzin jälkeen.
BioBlitz oli todella mukava tapahtuma, joskin päivä oli pitkä ja sillä tavoin rankka. Kartoitimme eri eliölajeja Skanssilla aamusta iltaan sinä lauantaina. Sunnuntaina kävin omalla retkellä Kuusistossa ja lepäsin, sillä maanantaina koulu alkoi kello neljä aamulla. Kävimme tekemässä pesimälinnuston kartoitusta Kurjenrahkassa. Tietysti olimme takaisin koululla jo hyvissä ajoin ja ehdin syömään, suihkuun ja hetkeksi lepäämäänkin ennen kuin puolenpäivän jälkeen jatkoimme päiväperhosten opiskelulla. Päiväperhosten opiskelu jatkui seuraavankin päivän. Keskiviikon ja torstain sitten opiskelimmekin sudenkorentoja.

Kolmen etäviikon jälkeen palasimme taas koulunpenkille. Oikeastaan koulunpenkille palaaminen ei kuvasta opintojani, sillä olemme todella vähän luokkaopetuksessa ja paljon maastossa. Asiat opitaan parhaiten siellä missä ne ovat eli metsissä, soilla, niityillä ja niin edelleen.
Jos edellinen jakso oli alkanut maanantaiaamuna kello neljä, niin tällä kertaa aloitimme maanantai-iltana kello 18 luokkaopetuksessa opiskellen lepakoita ja niiden kartoitukseen liittyviä asioita. Auringon laskiessa ajoimme sinne, missä voisimme nähdä nahkahiiriä (lepakko on viroksi nahkhiir). Pääsimme seuraamaan lepakoiden liikkeelle lähtöä ja kuuntelemaan niiden ääniä heterodynedetektorin välityksellä.
Tiistain opiskelimme sudenkorentoja, keskiviikon päiväperhosia ja torstaiaamuna kello neljä läksimme Yyteriin vesilintuja katsomaan. Unet jäivät vähiin, sillä maanantain ja tiistain välisenä yönä ei ehtinyt nukkua tarpeeksi, eikä myöskään keskiviikon ja torstain välisenä yönä. Toisaalta tehtyäni pitkään kolmivuorotyötä olen tottunut rytmin vaihtoihin ja vähiin uniin ja luontokartoittajan kiireisin työkausikaan ei aina taida sallia pitkiä yöunia – toki se riippuu mitä kartoittaa.


Elokuun ensimmäinen jakso alkoi sudenkorentojen ja päiväperhosten tenteillä maanantaina. Molemmat tentit menivät hienosti läpi. Jatkoimme maanantaita opiskellen hetken vesi- ja rantakasveja, jonka jälkeen siirryimme opiskelemaan lepakoita. Ennen maastoon lähtöä opiskelimme tälläkin kertaa luokassa, tutkimme muun muuassa sonogrammeja. Kuitenkin auringonlaskun aikaan olimme jo kohteessa seuraamassa lepakoita ja aamuyöllä sumuisessa säässä ajoimme takaisin koululle. Lepakkotentti oli heti aamulla. Tentti meni hyvin. Tämän jälkeen opiskelimme tiistain ja keskiviikon vesi- ja rantakasveja, jotka tentimme torstaiaamuna. En ollut ennen tätä viikkoa perehtynyt niihin yhtään, koska en ollut jotenkin tajunnut, että nekin tentitään samalla viikolla perhosten, sudenkorentojen ja lepakoiden kanssa. Jouduin niin sanotusti pikaopiskelemaan ne, mutta tentti meni kuitenkin 100 % oikein. Ehkä minulle on jäänyt jotain mieleen jo ennen opintoja. Kouluviikko päättyi kesätehtävän eli kasvioiden läpikäymiseen.

Olimme saaneet kesätehtäväksi kasvion keräämisen. Jos muihin opintoihin en ollutkaan paneutunut syvällisesti, niin kasvion tekemisen olin ottanut tosissani. Jokainen sai kymmenen kasvia kerättäväkseen, luonnollisestikin eri kasvit. Kasvit olivat joko sellaisia, jotka voi sekoittaa johonkin toiseen kasviin tai sellaisia joita voi olla haastavaa löytää. Ohjeena oli, että saimme vaihtaa kasveja keskenämme, mikäli tarpeen. Kasvion kerääminen oli minulla niin keskeinen osa kesää, että teen siitä ihan oman blogikirjoituksen.
 
                             
			 
			